Het effect van explanimations

Er zijn tal van manieren om een product of dienst aan de man te brengen.
Wie middels het internet naamsbekendheid wilt geven aan een product of dienst heeft verschillende opties.
Zo is het mogelijk om gewoonweg te adverteren middels Google Adword en Bing advertenties.
Er zijn echter doeltreffendere manieren om product of diensten echt in de spotlight te zetten.

Explanimations?

explanimationsEen explanimation staat voor uitleg, een uitlegvideo. Een video die je klant direct duidelijk maakt waarom je product of dienst zich onderscheidt van alle anderen. Hoe een product of dienst werkt. Middels explanimations brengen bedrijven en organisaties vandaag de dag razendsnel hun boodschap over. Het is een cartoon, waarin op een zo langdrempelige mogelijke manier uitleg wordt gegeven over een onderwerp zodat een ieder het meteen begrijpt. Stemacteurs, soms bekende Nederlanders, geven de explanimation meer karakter en kunnen ervoor zorgen dat de aandacht van de kijker langer wordt vastgehouden. Veelal bevat een dergelijke cartoon een komische noot om de aandacht vast te houden.
De gemiddelde explanimation duurt ook niet langer dan een minuut.

Het is dus een extreem praktische manier om een grote doelgroep  te bereiken en een boodschap over te dragen die ze niet snel zullen vergeten.

De kosten voor de productie van een goede uitlegvideo kan nogal verschillen. Het hangt af van de lengte van de explanimation, de ingehuurde stemacteurs, gestelde deadline, USP, het soort doelgroep en natuurlijk de kosten die het marketing- of communicatiebedrijf dat de explanimation berekent.

Een explanimation promoten

Als je een explanimation hebt laten maken, moet je deze natuurlijk wereldkundig maken.
Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Hieronder een korte opsomming van de promotie mogelijkheden.

  • Geef de explanimation een duidelijke plaats op de website waar men meer informatie kan vinden over het product of de dienst.
    Meestal is de voorpagina of de header sectie van een website zeer geschikt.
  • Plaats een link in nieuwsbrieven en probeer zoveel mogelijk mensen te bereiken.
  • Promoot de video op Twitter, laat mensen met de juiste doelgroep de cartoon retweeten en liken.
  • Middels Facebook advertenties kan men zeer gericht adverteren. Promoot de explanimation binnen de juiste doelgroep.
  • Indien de catroon niet langer is dan 20 seconden is adverteren op Youtube een optie. Men krijgt de cartoon dan te zien voordat een video start.
  • Als het budget ernaar is en de niet te lang is, kan deze als reclame op televisie worden getoond.
    Dit is met name effectief als de explanimation een lokale dienst of product promoot. In dat geval is het adverteren middels lokale televisie een fantastische optie.